معمولا دانشجویان معماری کار با نرم افزارها را با نرم افزار Autocad آغاز می کنند و بعد از کسب مقداری مهارت به باقی نرم افزارها سرک می کشند. خصوصیتی که در نرم افزار Autocad جلب توجه می کند، قسمت Command Line در پایین صفحه Autocad است که یکی از راه های عمده دسترسی برای اجرای فرمان هاست و میانبرهای دستورات هم از همین طریق کار کاربران را راه می اندازند. 

 

Autocad Command Line

 

 

 

 

 

 

Command Line در Autocad

 

این قسمت در باقی نرم افزارهای رایج معماری فقط در راینو دیده می شود و بسیار در مشاهده گزینه های هر دستور کمک میکند. خب، چه خبر بهتری برای کسانی که می خواهند برای کارهای دو بعدی و سه بعدی خود از Autocad به Rhinoceros مهاجرت کنند هست؟ در ورژن 4 راینو، تولیدکنندگان به فکر ما بوده اند و یک فایل متنی حاوی این میانبرها آماده کرده اند که سینه چاکان اتوکد می توانند از پوشه ی سیستم در آدرس محل نصب نرم افزار که معمولا (C:\Program Files (x86)\Rhinoceros 4.0\System) هست استفاده کنند. 

این فایل را از اینجا هم می توانید دریافت کنید. کافی است روی لینک کلیک راست کرده و با فرمت txt روی کامپیوترتان ذخیره اش کنید.

حالا که این فایل را داریم چطور باید راینو را راضی کنیم که طبق آن عمل کند؟

 

1. در محیط راینو روی چرخ دنده زرد کلیک کنید تا به بخش تنظیمات بروید. (منوی Tools و گزینه ی Options هم راه دیگریست)

 

AutoCAD Aliases for Rhino 1

 

2. از قسمت Rhino Options، زیرگزینه Alises، گزینه Import را انتخاب کنید.

 

AutoCAD Aliases for Rhino 2

 

3. فایل متنی ذکر شده در اول همین نوشته را از روی هارد دیسکتان باز کنید.

 

AutoCAD Aliases for Rhino 3

 

4. از آنجایی که تعدادی از میانبرهای جدید با میانبرهای قدیمی تداخل دارند، راینو از شما می پرسد که میخواهید میانبرهای جدید را اعمال کنید یا نه. از آنجایی که این کار خطر جدی ای ندارد، می توانید جواب بله بدهید. (برای اینکه تک تک میانبرها خفت شما را نگیرند گزینه بله برای همه انتخاب مناسبی است.)

AutoCAD Aliases for Rhino 4

 

5. راینو خبر خوش را به شما می دهد. 

 

AutoCAD Aliases for Rhino 5

 

6. می بینید که تعداد میانبرها افزایش یافته است. در آینده اگر خواستید می توانید میانبرهای شخصی خودتان را در همین بخش اضافه کنید.

 

AutoCAD Aliases for Rhino 6

 

7. در آخر می بینید که حرف X میانبر دستور Explode شده است، یعنی همان رفتاری که در اتوکد شاهد آن بودید.

AutoCAD Aliases for Rhino 7