در کشور ما هنوز برنامه Revit به صورت رسمی و به عنوان استاندارد رواج پیدا نکرده است. می توان گفت به جز برنامه های رایجی مانند Autocad، هر برنامه (Application) ای که امروز در دفاتر معماری به کار گرفته می شود، به همت و علاقمندی مدیران همان دفاتر است. به نوعی ریسک پذیری بازار معماری در بخش نرم افزار بالا نیست مگر در دفاتر جوانی که این ریسک را پیش از این در دوره دانشجویی پذیرفته اند یا برای نام آوری دست به چنین کاری می زنند.

در سال 2002 پس از اینکه شرکت معظم Autodesk ادامه تولید Revit را به عهده گرفت1، به بازار رقابت نرم افزارهای معماری و در حوزه BIM توجهی دوباره شد. پیش از این مشهورترین نام در این حوزه (به خصوص در کشور ما و در شرکت های کوچک) نرم افزاری بود از شرکت Graphisoft و به نام Archicad. شرکت‌های دیگری چون Bentley و Allplan هم در این زمینه تلاش‌های درخوری کرده اند اما شهرت جهانی اتودسک در زمینه نرم‌افزارهای مهندسی بود که نام این نرم‌افزار را در ایران به مهندسان شناساند.

اکنون نرم افزار رویت در یک نسخه کامل تر و سه نسخه جزیی تر برای سه رشته معماری، سازه و تاسیسات تولید می شود و نسخه معماری آن رایج تر است. استفاده از نسخه سازه در ایران هنوز اول راه خود را طی می کند و نگارنده اطلاعی از شیوع نسخه تاسیسات در ایران در دست ندارد. شاید دلیل رایج تر شدن نسخه معماری، سادگی نرم افزارهای قدیمی برای دو رشته دیگر باشد و این نکته که به واقع کار با رویت برای تجسم فضایی و رفع مشکلات حجمی کمک بیشتری به معماران می کند تا دیگر مهندسانی که در نهایت کار محاسباتی را در نرم افزارهای آشنای خودشان انجام می دهند و از اتوکد برای ترسیم شماتیک استفاده می کنند و در نهایت، برای رفع مغایرت و تداخل نقشه های خود با المان های معماری یا دیگر رشته ها، کار را به معماران می سپارند.

در نهایت لازم این نکته بسیار ضروری است، که با توجه به گستره‌ی کار معماری و نرم‌افزارهای مرتبط به این گستره، تصمیم با خود معمار است که در کدام قسمت از چه نرم افزاری استفاده کند.

------------

بیشتر از ده سالی بود این وبلاگ خاک می‌خورد. آخرین مطلبی که نوشته بودم و منتشر نکرده بودم متنی است که در بالا آمده و با اندکی اغماض هنوز صحت دارد. تا ببینیم تصمیم به انتشار دوباره تا کجا این بار تاب می‌آورد.

در این وبلاگ من مصمم هستم تا با محوریت این نرم‌افزار، مسائلی که به طور روزمره با آن برخورد می‌کنم و گاهی با کمک تالارهای گفتگوی خارجی و گاه با تلاش شخصی، راهی که برای گذر از مساله پیدا می‌کنم را اینجا مکتوب کنم.